Direktlänk till inlägg 22 februari 2016

Borderline

Av Sofie - 22 februari 2016 00:25

Jag började gå hos psykolog för några veckor sedan pga mycket skit som hände i mitt liv. Jag seriöst pajjade och förstörde alla som helst relationer med folk omkring mig. Det som gjorde mest ont var det mellan mig och Jonas. Efter prat hit och dit och prat med Jonas så ingås jag att jag måste verkligen, asså seriöst, ta tag i mina problem och ta tag i mig själv. Ta tag i alla dom dåliga sidor jag har. Det sägs ju att ingen är perfekt, att alla har sina små fel och skavanker, vilket stämmer, men det känns som att jag har så väldigt många fel och skavanker.

Iallafall. Har fått den här superbraiga psykologen nudå, som jag faktiskt pratade lite med för ca 4 år sedan. Gillade henne då och gillar henne nu med. Då fick jag inte ha henne som psykolog eftersom hon var nyutbildad och hade bara kortare och enklare kontakter. Jag var med andra ord så psykiskt instabil och behövde så mkt hjälp och stöd att hon inte kunde hjälpa mig just då. Men nu kan hon det. Jag har varit hos henne nu ett par gånger. Pratat lite allmänt om mig och saker med mig själv jag inte gillar, varför jag ogillar mig själv så himla mycket, hur jag kan göra för att kunna må bättre. Hon har under dessa veckor granskat mig och tror att jag har en psykisk sjukdom som heter borderline.


Borderline är en emotionell instabil personlighetsstörning som innebär att personen har det svårt att reglera och kontrollera sina känslor. Han/hon kan ha ex snabba känslomässiga svängningar under korta perioder så som att vara jätteglad ena minuten för att några minuter senare bli jätteledsen. En person med borderline har även ofta det svårt med impulsivitet samt har dålig självbild och lider av tomhetskänslor.
Borderline är ofta medfött och man har då en slags medfödd sårbarhet.

Honetly så visste jag inte vad diagnosen var för bara något år sedan. Just ordet personlighetsstörning låter ju helt psykat. Som att jag vore olika personer eller blev olika personer dag för dag. Men ju mer jag tänker på det så känns det som att pusselbitarna faller på plats. Jag kan känna igen jättemycket utav borderline-symptomen på mig själv. Speciellt det där med känslorna. Hur mycket det kan skifta bara utav småsakerna. Och impulskontrollen . Och tomhetskänslorna. Alla dessa saker kombinerat är nog det som gör att jag konstant går runt och är ledsen i själen. För det är verkligen så det känns. Känner mig ALLTID ledsen på något sätt. Trots att jag har ett tryggt och förhållandevis "bra" liv. Och tänker jag på det har jag faktiskt KONSTANT mått dåligt och varit ledsen sedan jag var 10 år och då min anorexi bröt ut.


Lite små nattliga tankar bara.

  

 
 
Angelica

Angelica

22 februari 2016 07:56

Jag gjorde en utredning för borderline när jag va 18 och det visade att det var det jag hade. Men ser det inte som en psykisk sjukdom utan mer som ett problem man har. Mina känslor är väl det som visar sig starkast.

http://WWW.lovebyagge.for.me

Sofie

22 februari 2016 09:11

Näe, känns väl inte som en sjukdom direkt men hatar samtidigt när folk ska diagnostisera en hit och dit bara sådär. Man känner sig ju helt psykiskt störd i hela huvudet. :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 november 2019 13:42


Har inte använt denna plattform på länge. Har väl typ inte orkat skriva, även om jag hade varit i stort behov utav det. Blir jävligt ledsen när jag läser mina tidigare inlägg, jämför med nu och inser att "nä det har fan inte hänt så mycket i mitt liv...

Av Sofie - 13 juni 2017 20:07

Nu är det sista veckan i skolan för mig, och jag kan ju verkligen säga att tiden har gått sjukt snabbt egentligen. Den 21a augusti 2016 startade utbildningen och jag tänkte då att "men guud det är ju hur lång tid som helst kvar tills juni 2017" men n...

OMG

Av Sofie - 20 maj 2017 00:10


Asså OMG vad längesedan jag bloggade. Sjuhelsike längesedan, haha. Typ sisådär ett halvår. Det händer på något sätt så mycket saker i mitt liv, rätt mycket kaotiska saker just nu. Mycket motgångar kan man säga. Ibland stannar man upp och tänker "hur ...

Av Sofie - 29 december 2016 23:52

Hehe, hejsan svejsan. Såg igår att jag la ut mitt senaste inlägg den 3e december vilket ju var ett bra tag sedan. Jag överdriver inte när jag säger att det har varit galet mycket i skolan för mig nu innan lovet. Vi har haft många scenredovisningar , ...

Av Sofie - 3 december 2016 19:47


Har ju alltid sagt det, att jag är en enorm känslomänniska. Många har irriterat sig och stört sig på detta. Som att det inte är okej att få visa sina känslor öppet. Här i vårat samhälle i Sverige ska man helst försöka hålla allting inom sig, inte öpp...

Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards