Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

Sofie svarar på frågor.

Av Sofie - 15 januari 2012 22:48

Hade frågestund för någon månad sedan. Fick inte så många svar men svarar dock på de jag fick . Fortsätt fråga vad ni vill. Ingen fråga är för stor eller för liten.

Har du några syskon?
Två yngre syskon. En bror och en syster.


Hur mycket väger du just nu? Vad har du vägt som mest vs som minst?
Just nu pendlar det mellan 41 - 42 beroende på om jag druckit något samt om det är morgon eller kväll. Men snälla snälla ni, tro inte att jag är nöjd med den vikten. Inte någonstans.
Som mest har jag vägt 46 och minst 28.


Gick du natur på gymnasiet?
Nej, det är därför jag går basåret. För att läsa in ämnen jag inte har behörighet i.


Vad vill du göra efter basåret?
Jag är ganska splittrad där. Antingen vill jag ta ett år off, jobba lite och chilla eller så fortsätter jag kandidatprogrammet i biologi. Sedan vill jag resa en massa också och både jobba och plugga utomlands.


Vilken är din favoritfärg?
Lila tror jag.


Favoritmat?
Sushi! Och allt asiatiskt.


Tror du att du kommer behöva hamna på mando igen?

Jag hoppas för allt i världen att jag inte behöver det men samtidigt så känns det lite som att det är upp till dem att avgöra. Jag menar, mår min kropp så pass dåligt så den är nära på en kollapps kanske det är bra att få låta dem ta hand om mig ett tag tills jag blivit mer stabil.


Har du gått ner i vikt när du mått dåligt?
Tyvärr har jag det. Det har blivit för mycket med skola och jobb. Att ständigt vara i farten och ha tusentals saker att göra om dagarna. Maten har kommit i andra hand.


Hur skulle det kännas att gå upp i vikt igen?
Innerst inne så vill jag gå upp i vikt. Men sedan känns det jobbigt just i det ögonblicket som man gör det. Men min vettiga sida säger att jag vill och måste gå upp i vikt.


Skulle du säga att du var frisk?
Nej, faktiskt inte. Jag trodde jag var nästan frisk i somras. Det kändes så iallafall. Men sedan kom motgångarna och jag lyckades inte hantera dem lika bra som jag trott.


Vad finns det för fördelar med att vara frisk tycker du?
Massor! Vet inte vart jag ska börja någonstans? Starkare, mer energi, gladare, man kan leva ut sitt liv mer än om man är sjuk. Lättare att träffa och få kontakt med nya människor. Lättare för andra människor att älska en.


Hur blir det med skolan?
Det vet jag inte än. Jag vill gå så mycket som jag klarar av fast det får inte vara till vilket pris som helst. Just nu kör jag på så länge jag orkar. Skulle jag inte orka får jag plocka bort en kurs eller två.


Vad är din favoritsak att göra?
Tycker om att dansa, vara ute i naturen, resa, hålla på med djur, klättra,  spela teater. Massor!


Vad vill du ha i jullkapp?
Haha, kul att jag svarar på denna fråga nu. Önskade mig nog inget speciellt. Mest pengar till en dyr utbildning.


Hur ofta går du till mando?
Pinsamt sällan. Var där sist i somras liksom.

Har du någon "fear food"?
Asså nä, egentligen inte. Jag har vissa saker jag inte äter men det är inte pga jag tror jag ska bli tjock utav det. Ost och choklad tex är jag försiktig mer, just för jag fått inbankat i min skalle att det ger dålig hy. Gillar inte att äta så jag blir sådär övermätt heller.


Vilket är bästa tv-programmet?
Ser inte så ofta på tv. Men tycker om dokumentärer, typ outsiders. Var ett huge fan av cityakuten förut och såklart top model. Nu har även gladiatorerna börjat igen och det följer jag.


Vad har påverkat din sjukdom negativt?
Jag är klen och tröttare än normalt. Fryser typ jämt, har problem med magen och tarmar. Känner mig ofta ensam och depppad. Har aldrig haft någon seriös relation med någon. Osv..


Ångrar du att du har/haft anorexi?
Faktiskt nej. Alla åren utav sjukdom har visserligen inte varit roliga men jag har lärt mig otroligt mycket och blivit mognade i mig själv på något sätt. Nästan lill-gammal ibland kan jag känna mig. Har även träffat otroliga människor genom åren på sjukhus och vissa av dem har blivit vänner för livet.


Vad tycker du om behandlingen på mando? Skulle de kunna förbättra sig på något sätt?
Jag tycker de är bra när det gäller att jobba med mat. Men, och det är ett stort men. De tror att maten är det enda som är problemet. Att bara man äter bra så mår man bra/blir frisk vilket jag känner är helt fel. Man behöver även mycket psykologisk hjälp och beteendehjälp enligt mig. Så det kan de förbättra.


Hur länge har du varit sjuk?
Utvecklade anorextiska beteenden när jag var 10.


Hur har din mens funkat? Är du orolig för att inte kunna få barn?
Har alltid haft den kvar. Konstigt nog. Den brukar ju för de flesta försvinna rätt snabbt men jag har alltid haft regelbunden mens till läkarnas förvånande. Hade forft. kvar då jag var nere på bmi 11 och satt i rullstol.

Har du någon dröm som du hoppas få uppleva snart?
Jag vill resa massor och plugga utomlands. Vill volontärarbeta med vilda djur igen.


Favoritlåt?
Just nu har jag ingen. Det varierar så ofta. Men några som jag gillar just nu är;
Adele - Someone like you
Lil Wayne ft Bruno Mars - Mirrors

Kelly Clarkson - what doesn´t kill you


Favoritbok?'

Gillar de flesta verklighetsbaserade böckerna.


 
 
Ingen bild

mig

19 januari 2012 17:55

Hej! Jag vet precis vad du menar! Går i behandling på mando nu och det är så mycket som jag skulle behöva få ur mig och prata om, det ligger ju en hel del psykiskt bakom sjukdomen :( Hoppas att det går bra för dig i alla fall!

Sofie

19 januari 2012 20:32

Jomen precis! Just därför har jag börjat gå hos en psykolog nu också, för att få hjälp med "själen" liksom. Tycker som sagt man behöver hjälp med båda delarna.
Har du varit i behandling ännu? Vet jag vem du är. Jisses vad du gör mig nyfiken nu.

Tusen tack, lycka till du med!

 
Ingen bild

mig

20 januari 2012 10:36

Nej jag tror inte att du vet vem jag är :) Började behandlingen på HDV vecka 42 förra året men går nu på dagvård i Danderyd. Fin blogg förresten, känner igen mig i mycket av det du skriver!

 
Emelie

Emelie

23 januari 2012 19:12

hej! =)
Håller med om mando. Efter nio månader i behandling så verkar de fortfarande inte fatta att det sitter längre in i huvudet på mig. Att det inte hjälper med att bara äta.

Men nu går jag på bup...(helt okej faktiskt, även om det blir lite rörigt ibland), går hos en typ psykolog på öppenvården/soc, och har en coach (min farmors sambo som är beteendevetare, typ den bästa av de tre) och sen så pratar jag med skolsyster ibland mest bara för att snacka skit o om ätstörningen/depritionen vilket blir lite för mycket för de kompisar jag har kvar...

Men mando borde faktiskt fixa det där med att man pratar med en typ psykolog där. Inte bara med Dr. Mats eller barnpsykiatrikern Elena. De är rätt läskiga båda två!

Hoppas du mår bättre snart Sofie! Säg till om du åker till mando någon gång. Har rätt mycket nu och ingen ork... :/ Men jag hoppas att det är på väg att bli bättre snart =) puss <3

http://nuheffaklumpen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 november 2019 13:42


Har inte använt denna plattform på länge. Har väl typ inte orkat skriva, även om jag hade varit i stort behov utav det. Blir jävligt ledsen när jag läser mina tidigare inlägg, jämför med nu och inser att "nä det har fan inte hänt så mycket i mitt liv...

Av Sofie - 13 juni 2017 20:07

Nu är det sista veckan i skolan för mig, och jag kan ju verkligen säga att tiden har gått sjukt snabbt egentligen. Den 21a augusti 2016 startade utbildningen och jag tänkte då att "men guud det är ju hur lång tid som helst kvar tills juni 2017" men n...

OMG

Av Sofie - 20 maj 2017 00:10


Asså OMG vad längesedan jag bloggade. Sjuhelsike längesedan, haha. Typ sisådär ett halvår. Det händer på något sätt så mycket saker i mitt liv, rätt mycket kaotiska saker just nu. Mycket motgångar kan man säga. Ibland stannar man upp och tänker "hur ...

Av Sofie - 29 december 2016 23:52

Hehe, hejsan svejsan. Såg igår att jag la ut mitt senaste inlägg den 3e december vilket ju var ett bra tag sedan. Jag överdriver inte när jag säger att det har varit galet mycket i skolan för mig nu innan lovet. Vi har haft många scenredovisningar , ...

Av Sofie - 3 december 2016 19:47


Har ju alltid sagt det, att jag är en enorm känslomänniska. Många har irriterat sig och stört sig på detta. Som att det inte är okej att få visa sina känslor öppet. Här i vårat samhälle i Sverige ska man helst försöka hålla allting inom sig, inte öpp...

Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards