Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Svar på frågor

Av Sofie - 19 oktober 2010 16:19

Nu har jag skrapat ihop några frågor. Skulle varit ännu roligare om jag fått mer men det kanske kommer senare.


Hur kom det sig att du blev sjuk? 10 år gammal är ju ändå väldigt ungt för att få anorexi? Jo, 10 år är ungt.  Jag vet inte riktigt om det går att svara på direkt. Jag tror inte det var "en speciell sak" utan kombinationen av många olika faktorer. Var väldigt utanför och mobbad under min uppväxt och kände aldrig riktigt att jag passade in någonstans. Det plus att jag redan i grunden hade dåligt självförtroende gjorde nog en hel del. Sedan hände massa tråkigheter när jag var runt 10 års åldern som fick mig att ta till maten antar jag.


Bor du hemma hos din familj?

Yes, det gör jag. Mina föräldrar är skilda så jag är lite hos både, dock mest hos mamma.


Jobbar du?

Nej. Just nu går jag om mitt sista år på gymnasiet och försöker ta igen det så gott som det bara går. Skulle egentligen tagit studenten nu i somras men blev inlagd istället så då missade jag hela vårterminen i skolan.


Hur mår du för tillfället?

Helt ärligt så känner jag mig nästan helt normal just nu. Jag skulle nog säga att jag äter det mesta och så. Får inge vidare ångest över att äta heller. Jag äter när jag är hungrig(vilket är typ jämt) och försöker inte tänka så mycket mer på det. Men visst har jag saker som inte känns så "bra". Jag skulle ju tex inte gå och fika varje dag eller käka snabbmat varje dag men vem gör det liksom? Sedan så gillar jag fortfarande inte den där känslan av att bli "övermätt" . Ni vet när man känner sig så mätt så man knappt kan stå upprätt.

Hur mitt liv är? Som ett vanligt liv(nästan)tror jag. Pluggar lite, försöker gå ut och träffa vänner. Har ganska nydligen börjat en teaterkurs som jag älskar.Försöker leva så gott det går.


Favoritårstid?

Sommaren, definitivt. Gillar när det är varmt och man kan klä sig tunnt. Hatar att frysa.


Brukar du se på idol?

Har sett litegrann men kan inte påstå att jag följer det direkt som jag gjorde förr. Det är däremot kul att titta på uttagningarna ibörjan när alla är så dåliga.


Hur lång tid tror du att du blir kvar i behandlingen på mando?

Jag vet inte. Det är klart att alla där vill att man ska fullfölja behandlingen och gå ut därifrån som friskförklarad(enligt deras kriterier)men jag vet inte om jag kommer stanna så länge. Det sägs att det tar år, och den tiden vet jag inte om jag tänker stanna. Jag är vid en punkt nu då jag inte känner att jag får ut någonting alls utav mando. Visst är det skönt att komma och prata av sig med sin behandlare men då kan jag lika gärna uppsöka en psykolog. De behöver ju inte hjälpa mig med själva ätandet längre, det känner jag inte. Inte som förut då jag knappt kunde äta alls. Men för tillfället så får jag hänga kvar där och se vad som händer. Jag har inga planer på att sluta just nu så vad som händer sedan får framtiden utvisa.


Är du säker på att du verkligen kommit så långt som du tror? Kan det inte fortfarande vara så att du är sjukare än vad du vill erkänna?

Så kan det möjligtvis vara, men jag känner mig iallafall friskare än jag någonsin varit. Sedan om det bara är en falsk känsla eller om det verkligen är så vet jag inte. Men jag litar på min magkänsla.


Favoritsmak på tuggimmi?

Det beror på vad det är för tuggummi. Jag älskar sådana där "melontuggummin" som har små kulor innuti sig. När det gäller "äkta" tuggummin tycker jag om stimorol fusion, de där som har fyllning i sig. Gillar vanilj med mintfyllning mest tror jag. Och Extra fruktsmak.


Drömjobb?

Eftersom jag går en djurutbildning kanske jag borde säga något med djur? Förut ville jag verkligen bli vetrinär, för allt i världen. Men, så insåg jag hur jobbigt det är att bli det. Sen så har jag också alltid velat bli skådespelerska. Jag vill iallafall resa runt, jobba på olika platser. Inte bara sitta inne på ett kontor. En dröm är att få forska på stora barriärrevet i Australien eller jobba med vilda djur i Afrika.


Hur ser din familj ut, föräldrar/syskon/djur?

Jag har två yngre syskon. Min brorsa är snart 17 och min lillasyster är 14. Jag har en katt som är 8 år.


Bästa tiden på dygnet?

Det är kvällarna tror jag. Då sitter jag alltid ihopkrypen i soffan framför TV:n och mumsar på något gott. Min avslappningstid under dagen då jag inte tänker på någonting.


Hur många gossedjur har du i din säng?

Ingen, haha.


Vad är du mest stolt över hos dig själv?

Att jag är så envis. Det kan visserligen både vara bra och dåligt men bestämmer jag mig för saker så ger jag mig fan på att fixa dem.



Hur har dina föräldrar varit mot dig?

Det har varierat. Ibörjan förstog de inte så mycket och blev mest sura på mig när jag inte ville äta osv. Sedan lärde de sig mer och blev väldigt stöttande men sedan så blev de väldigt sura igen så det har gått i perioder. De har exempelvis varit väldigt stränga med maten och aldrig låtit mig lägga upp mat själv(någonting som de gör nu däremot, tack och lov), alltid velat ha koll på vart jag varit/hur jag mått osv. Inte låtit mig vara särskilt vuxen och behandlat mig på en 5åring.

Det har blivit mycket bråk genom åren, speciellt mellan mig och min pappa. Men de är trots allt ändå väldigt förstående och sista gången jag var inlagd nu kom de och hälsade på mig så ofta de kunde och tog med mig ut. Visade att de brydde sig. Men jag antar att det inte är lätt alla gånger.


Har du varit inlagd på andra ställen än Mando?

Åh gud ja! Har varit i kontakt med olika ätstörningsställen sedan 11 års åldern. Först var jag inlagd på en psyiskt klinik som hetter Eugenia när jag var 11. Sedan har jag varit i kontakt med SCÄ samt Capio under en period då jag och mina föräldrar bodde i en utav deras lägenheter.


Om du fick 10 miljoner, vad skulle du göra då?

RESA! Haha. Nejmen jag skulle säkert spara en del också. Men absolut resa bort någonstans. Till ett varmt och skönt land.



Tack för frågorna. Det var verkligen jättekul att svara på!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 november 2019 13:42


Har inte använt denna plattform på länge. Har väl typ inte orkat skriva, även om jag hade varit i stort behov utav det. Blir jävligt ledsen när jag läser mina tidigare inlägg, jämför med nu och inser att "nä det har fan inte hänt så mycket i mitt liv...

Av Sofie - 13 juni 2017 20:07

Nu är det sista veckan i skolan för mig, och jag kan ju verkligen säga att tiden har gått sjukt snabbt egentligen. Den 21a augusti 2016 startade utbildningen och jag tänkte då att "men guud det är ju hur lång tid som helst kvar tills juni 2017" men n...

OMG

Av Sofie - 20 maj 2017 00:10


Asså OMG vad längesedan jag bloggade. Sjuhelsike längesedan, haha. Typ sisådär ett halvår. Det händer på något sätt så mycket saker i mitt liv, rätt mycket kaotiska saker just nu. Mycket motgångar kan man säga. Ibland stannar man upp och tänker "hur ...

Av Sofie - 29 december 2016 23:52

Hehe, hejsan svejsan. Såg igår att jag la ut mitt senaste inlägg den 3e december vilket ju var ett bra tag sedan. Jag överdriver inte när jag säger att det har varit galet mycket i skolan för mig nu innan lovet. Vi har haft många scenredovisningar , ...

Av Sofie - 3 december 2016 19:47


Har ju alltid sagt det, att jag är en enorm känslomänniska. Många har irriterat sig och stört sig på detta. Som att det inte är okej att få visa sina känslor öppet. Här i vårat samhälle i Sverige ska man helst försöka hålla allting inom sig, inte öpp...

Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards