Alla inlägg den 14 april 2011

Av Sofie - 14 april 2011 05:32

Kan ju börja skriva lite om lite olika saker. Det finns så mycket så jag måste dela upp det. Praktiken på Universeum var iallafall en utav de bästa sakerna som hänt mig. Jag har förändrats så mycket under den tiden, blivit en helt ny människa och lärt mig så mycket saker, både om mig själv och om annat.


Djuren;



     


Fiskarna och hajarna
De är ju alla sina marina vattendjur som Universeum är mest känt för. Jag var ganska mycket inne i akvariehallen där de flesta finns. Fick stå och putsa många akvarium och mata mycket olika fiskar. Kunde inte ett skvatt om fisk innnan den här tiden men min handledare fick mig att sitta hela dagar och studera de olika arterna i de största akvarierna så efter en tid lärde jag mig arterna.
Det var ändå intressant, med tanke på att jag aldrig jobbat med fiskar förut. Tråkigt kanske vissa tänker eftersom man inte får röra dem men det behövdes liksom inte. Min handledare hade en liten fisk som hon hade matat upp sedan den var en liten bebis och den här fisken fick jag som "min egna" som jag fick gå och kolla till och mata vardagligen. Supersöt var den och jag fick döpa den innan jag åkte därifrån.


Sedan fick jag vara med och mata hajarna.Det var supercoolt! En otrolig upplevelse. Man sätter maten på långa tångar, sticker ner dem till hajarna och låter de fånga bytet.



Glufse
Glufse är en skäggdopping som kommit till Universeum via en forskningsinstutition. Han har vuxit upp hemma hos en forskare i hennes badkar och är relativt tam mot människor. Han lever helt ensam på Universeum och honom har jag fått mata mycket och hålla guidningar om. Han är söt söt söt. När man kommer fram till honom och viftar med handen börjar han "flörta" med en och snygga till sig.


Reptiler och groddjur
Det finns även en stor regnskog på Universeum där de lever många reptiler och groddjur. Här fick jag göra mycket, allt ifrån rengöring till att få vara med och avmaska grodor. Det var intressant och jag lärde mig mycket. Vissa djur var dock för giftiga så de fick jag inte handskas med.


Apor

Det fanns även apor i regnskogen och de fäste jag mig vid direkt. Var med och matade dem mycket samt släppte in och tog ut dem varje dag. Att få stå och mata dem var en utav de coolaste och mest underbara saker jag någonsin gjort. Åh vad de var mysiga! Fick även vara med på operation utav en apa.



Ska strax till skolan så jag skriver mer senare.



Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards