Alla inlägg den 14 mars 2014

Av Sofie - 14 mars 2014 19:33

När jag inte jobbar eller är ute och cyklar spenderar jag ganska mycket tid framför datorn och tv;n. Jätteroligt liv, höhö. Jag har fastnat för den bästa hemsidan www.swefilmer.com där man kan hitta de flesta filmer.  Många sömnlösa nätter spenderas där. Jag ska därför nu ge er tips på 9 filmer som jag gillar och brukar se på den hemsidan.


Små citroner gula ( 2013)
Agnes jobbar i restaurangbranschen och är tillsammans med sin pojkvän, den snygge rocksångaren Tobias. Men plötsligt en dag förlorar hon allt. Hon får sparken från sitt jobb samtidigt som hennes pojkvän lämnar henne.  Hon flyr hem till sina föräldrar för att få lugn och ro men får då ett telefonsamtal som ändrar allt.

Jag tycker filmen är lite småmysig. Jag är inte ett jättefan utav svenska filmer men den är är dock helt okej. Man kan känna igen sig mycket i Agnes.




White oleander (2002)
Astrid bor tillsammans med sin mamma Ingrid som är konstnär. Ingrid är sjukligt svartsjuk på sin kille så att hon förgiftar honom och blir dömd till livstids fängelse. Astrid får åka runt bland olika fosterfamiljer och försöker skapa sig en egen identitet. 

Filmen är ganska tragisk egentligen men den berör väldigt mycket och är helt klart sevärd!



Underbar och älskad av alla (2007)
Isabellas högsta dröm är att få bli skådespelerska. Hon är 30 år och känner att hon inte har kommit någonstans i världen. Hennes vänner skaffar partner, barn och häftiga jobb medan hon står helt still.
Hon bestämmer sig för att hon inte orkar vänta längre. Hon ljuger ihop ett bra CV och får på så sätt ett insprång i skådespelarvärlden men av rädsla för att inte få sitt drömjobb fortsätter hon sedan ljuga mer och mer. 

Asså ÅH jag tycker så mycket om den här filmen. Älskar Martina Haag i rollen som Isabella. Och då jag själv är intresserad utav skådespeleri tycker jag denna film är rolig att se. Man får även lära sig att ärlighet varar längst. 



Its kind of a funny story (2010)
Craig är en deprimerad tonåring. Han känner sig stressad och pressad utav allting i vadragen och efter ett självmordsförsök kommer han till en psykiatrisk vuxen avdelning. Från början hatar han det och vill bara därifrån, men sedan träffar han Noelle.


Den här filmen är SÅ fin. Jag tror att varje människa som någon gång varit inlagd på en psykavdelning kan känna igen sig. Att sedan finna kärleken på ett sådant ställe kanske är lite ovanligt men allt kan hända.



Jag saknar dig (2011)
Filmen handlar om enäggstvillingarna Tina och Cilla som bor tillsammans med sin mamma och pappa i en by nära Piteå. De är väldigt olika. Tina går på fester och dejtar killar medan Cilla ägnar mer tid åt teater. En morgon när de ska springa till skolbussen blir Cilla påkörd av deras kompis Martin. Man får följa Tinas vardag om hur hon försöker klara sig utan Cilla samt se hur Martin genomlider den svåra situationen av att ha kört på sin kompis. 

Jag gillar den här filmen, gråter alltid lika mycket varje gång. Även om jag inte har någon tvilling så kan jag förstå hur ont det gör att fölora någon som man verkligen älskar. Hur svårt det är att gå vidare men även ATT det går att gå vidare. 


Black Swan (2010)
Nina är en balettdansös vars liv kretsar runt balett. Hon är en utav de starkaste lysande stjärnorna på sin dansskola. Hon får chansen att spela huvudrollen i Svansjön men möter på konkurrens i form utav den nya eleven Lily. Nina blir helt desperat och besatt av att få behålla sin roll och går till extrema nivåer för att lyckas. 

Ush, jag tycker filmen är ganska otäck. Lite psykotisk sådär. Den visar också på hur långt det kan gå när man pressar sig själv för mycket. En riktig "wake up call". Den är mystist och häftig men som sagt, rätt obehaglig. 



Safe haven (2013)
En ung kvinna med ett mystiskt förflutet anländer till staden Southport. Där tvingas hennes relation till en änkling henne att konfrontera den mörka hemlighet som hemsöker henne. 

Filmen är SÅ bra. Det är en väldigt fin kärlekshistoria. Om man gillar filmer som Dear John och the Notebook gillar man även denna. Ett STORT plus för slutet. 



Seven pounds (2008)
Ben jobbar som skatteutredare och är djupt deprimerad efter sin frus bortgång. Han har svåra skuldkänslor inför de misstagen han gjort i sitt förflutna och funderar på att ta sitt liv. Men innan dess ger han sig ut på ett uppdrag som involverar sju andra personer. 

Jag tycker jättemycket om denna film. Jag gråter också alltid som en tok till filmen. Men den är så vacker. Lite långdragen i början (då den är 2 timmar) men sedan lossnar det och slutet är MAGISKT. 


Frozen (2014)
Måste SÅKLART avsluta med frozen(frost) som jag bara älskar älskar älskar!



LÅTEN   

Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards