Direktlänk till inlägg 1 december 2015
Har ännu inte hunnit lyckats se årets då annat hitills kommit imellan, haha. I värsta fall ser jag både 1an och 2ans avsnitt imorgon.
Tänker härmed ge er mina topp 7a julkalendrar genom tiderna (räknat från mitt födelseår 1991). Tyckte det var för mycket med 10 och för få med 5 så jag har 7 st favoriter.
Nummer 7:
Kaspar i Nudådalen (2001)
Tycker det ör något väldigt mysigt med denna julkalender. Hur den utspelar sig ute i en liten (vad det värkar som) öde by. Fin historia om Kaspar som lever ihop med sin morfar(tror jag). Kaspar har en tomto-meter , en slags önskelista där han skriver vad han önskar sig osv.. Bra men jävligt irriterande musik i början av avsnitten dock.
Nummer 6:
Sunes Jul (1991)
Och nej jag såg inte denna när den gick då jag endast var 2 månader då utan jag har sett den långt senare(flera gånger). Den är riktigt charmig och älskar hur alla avsnitt är uppdelade i olika saker som händer kring jul, ex ett avsnitt handlar om att handla julgranen, ett handlar om julbaket och ett om julbordet. Sedan kan man ju inte låta bli att älska hela familjen andersson. Speciellt pappa Rudolf och lillbror Håkan. Är även uppvuxen med Sune-böckerna så om man läst dom kanske man uppskattar julkalendern mer.
Nummer 5:
Ronny och Julia (2000)
Den här är sååå söt. Är som en slags nutida Romeo och Julia, därav namnet, (höhöh). Handlar iallafall om Ronny som flyttar in och blir granne med Julia. Ungarna blir snabbt vänner och börjar tycka om varandra medan deras föräldrar har desto svårare att komma överrens. Finns många väldigt roliga scener i denna julkalender som man kan skratta högt åt. Och självklart, Mark Levengood som speaker-röst.
Nummer 4:
Pelle Svanslös(1997)
Berättelsen om katten som inte hade någon svans och som blir utfryst och mobbad för detta. Detta är verkligen nostalgi för mig. Älskar Björn Kjellman i rollen som Pelle. Är uppvuxen med Pelle Svanslös, lyssnade på historier om honom på kasettband och såg filmer. Alla skådisar är bra och trovärdiga.
Nummer 3:
Diselråttor och sjömansmöss(2002)
Såg den här när jag var inlagd på Astrid Lindgrens barnsjukhus med sond och dropp så jag minns den inte så tydligt. Minns dock att den gjorde starka intryck på mig, exempelvis toalettdykaren Lucky Klosett, var så jävla rädd för henne, uuuhs. Minns att jag tyckte hon såg riktigt läskig ut. Det handlar om Syskonen Ophelia och Philemon som är på ett skepp och blir förvandlade till små diselråttor.
Nummer 2:
Julen hjältar (1999)
Åååh, denna älskade jag! Handlar om ett gäng juldekorationer som utav misstag läggs ute i något soppföråd(tror jag) och håller på att bli helt bortglömda till jul. Sedan dyker en julhund(hammarbyhund) upp, som spelas utav Jonas Karlsson och saker och ting börjar hända. Haha sämsta beskrivningen men kalendern är awsome. Älskar Jonas Karlsson i rollen som julhunden.
Nummer 1:
Greveholm (1996)
SÅKLART, allra bäst genom alla tiderna. Kan se den här hur många gånger som helst och verkligena aldrig tröttna. Älskar humorn och alla konstiga men roliga kommentarerna som sägs i den här julkalendern. Älskar Pappa leifs visdomsord och hur mamman är så snäll och godhjärtad men samtidigt så klantid. Tror inte det finns någon som
inte vet vad greveholm handlar om så klippet får tala för sig själv.
Nu är det sista veckan i skolan för mig, och jag kan ju verkligen säga att tiden har gått sjukt snabbt egentligen. Den 21a augusti 2016 startade utbildningen och jag tänkte då att "men guud det är ju hur lång tid som helst kvar tills juni 2017" men n...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
|||
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
26 | 27 |
|||
28 |
29 |
30 | 31 |
||||||
|