Direktlänk till inlägg 1 december 2015

Favvo-julkalendrar

Av Sofie - 1 december 2015 22:58

Har ännu inte hunnit lyckats se årets då annat hitills kommit imellan, haha. I värsta fall ser jag både 1an och 2ans avsnitt imorgon. 

Tänker härmed ge er mina topp 7a julkalendrar genom tiderna (räknat från mitt födelseår 1991). Tyckte det var för mycket med 10 och för få med 5 så jag har 7 st favoriter. 

Nummer 7: 
Kaspar i Nudådalen (2001)
Tycker det ör något väldigt mysigt med denna julkalender. Hur den utspelar sig ute i en liten (vad det värkar som) öde by.  Fin historia om Kaspar som lever ihop med sin morfar(tror jag). Kaspar har en tomto-meter , en slags önskelista där han skriver vad han önskar sig osv.. Bra men jävligt irriterande musik i början av avsnitten dock.



Nummer 6:
Sunes Jul (1991)

Och nej jag såg inte denna när den gick då jag endast var 2 månader då utan jag har sett den långt senare(flera gånger). Den är riktigt charmig och älskar hur alla avsnitt är uppdelade i olika saker som händer kring jul, ex ett avsnitt handlar om att handla julgranen, ett handlar om julbaket och ett om julbordet. Sedan kan man ju inte låta bli att älska hela familjen andersson. Speciellt pappa Rudolf och lillbror Håkan. Är även uppvuxen med Sune-böckerna så om man läst dom kanske man uppskattar julkalendern mer.



Nummer 5:
Ronny och Julia
(2000)
Den här är sååå söt. Är som en slags nutida Romeo och Julia, därav namnet, (höhöh). Handlar iallafall om Ronny som flyttar in och blir granne med Julia. Ungarna blir snabbt vänner och börjar tycka om varandra medan deras föräldrar har desto svårare att komma överrens. Finns många väldigt roliga scener i denna julkalender som man kan skratta högt åt. Och självklart, Mark Levengood som speaker-röst. 


Nummer 4:
Pelle Svanslös(1997)
Berättelsen om katten som inte hade någon svans och som blir utfryst och mobbad för detta. Detta är verkligen nostalgi för mig. Älskar Björn Kjellman i rollen som Pelle. Är uppvuxen med Pelle Svanslös, lyssnade på historier om honom på kasettband och såg filmer. Alla skådisar är bra och trovärdiga. 


Nummer 3:

Diselråttor och sjömansmöss(2002)
Såg den här när jag var inlagd på Astrid Lindgrens barnsjukhus med sond och dropp så jag minns den inte så tydligt. Minns dock att den gjorde starka intryck på mig, exempelvis toalettdykaren Lucky Klosett, var så jävla rädd för henne, uuuhs. Minns att jag tyckte hon såg riktigt läskig ut. Det handlar om Syskonen Ophelia och Philemon som är på ett skepp och blir förvandlade till små diselråttor. 



Nummer 2:
Julen hjältar (1999)
Åååh, denna älskade jag! Handlar om ett gäng juldekorationer som utav misstag läggs ute i något soppföråd(tror jag) och håller på att bli helt bortglömda till jul. Sedan dyker en julhund(hammarbyhund) upp, som spelas utav Jonas Karlsson och saker och ting börjar hända. Haha sämsta beskrivningen men kalendern är awsome. Älskar Jonas Karlsson i rollen som julhunden. 


Nummer 1:
Greveholm (1996)
SÅKLART, allra bäst genom alla tiderna. Kan se den här hur många gånger som helst och verkligena aldrig tröttna. Älskar humorn och alla konstiga men roliga kommentarerna som sägs i den här julkalendern. Älskar Pappa leifs visdomsord och hur mamman är så snäll och godhjärtad men samtidigt så klantid. Tror inte det finns någon som

inte vet vad greveholm handlar om så klippet får tala för sig själv. 




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 27 november 2019 13:42


Har inte använt denna plattform på länge. Har väl typ inte orkat skriva, även om jag hade varit i stort behov utav det. Blir jävligt ledsen när jag läser mina tidigare inlägg, jämför med nu och inser att "nä det har fan inte hänt så mycket i mitt liv...

Av Sofie - 13 juni 2017 20:07

Nu är det sista veckan i skolan för mig, och jag kan ju verkligen säga att tiden har gått sjukt snabbt egentligen. Den 21a augusti 2016 startade utbildningen och jag tänkte då att "men guud det är ju hur lång tid som helst kvar tills juni 2017" men n...

OMG

Av Sofie - 20 maj 2017 00:10


Asså OMG vad längesedan jag bloggade. Sjuhelsike längesedan, haha. Typ sisådär ett halvår. Det händer på något sätt så mycket saker i mitt liv, rätt mycket kaotiska saker just nu. Mycket motgångar kan man säga. Ibland stannar man upp och tänker "hur ...

Av Sofie - 29 december 2016 23:52

Hehe, hejsan svejsan. Såg igår att jag la ut mitt senaste inlägg den 3e december vilket ju var ett bra tag sedan. Jag överdriver inte när jag säger att det har varit galet mycket i skolan för mig nu innan lovet. Vi har haft många scenredovisningar , ...

Av Sofie - 3 december 2016 19:47


Har ju alltid sagt det, att jag är en enorm känslomänniska. Många har irriterat sig och stört sig på detta. Som att det inte är okej att få visa sina känslor öppet. Här i vårat samhälle i Sverige ska man helst försöka hålla allting inom sig, inte öpp...

Presentation

What doesn´t kill you makes you stronger

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Frågor


Ovido - Quiz & Flashcards